Options

BTS ERPC options A et B

Contexte de formation :

L’imprimerie et les industries de la communication graphique interviennent pour le compte et au service de nombreux secteurs d’activité qui produisent et enrichissent les supports de communication tout au long de la chaîne graphique, du pré-presse à l’impression, à la finition et au façonnage : livres, presse, magazines, périodiques, catalogues, brochures de vente à distance, documents administratifs, publicités, étiquettes et emballage. 
Dans ce cadre, elles utilisent et mettent en œuvre différents procédés tels que l’impression offset, l’impression numérique, la sérigraphie, la flexographie, l’héliogravure…

Depuis la rentrée 2017, les étudiants sont également formé aux produits plurimedia offrant ainsi une grande diversité au sein des arts graphiques. En effet, les technologies évoluant, le secteur demande une polyvalence de compétences permettant de répondre également aux demandes numériques. La communication via internet comme les sites web, l’epub, les catalogues interactifs, la vidéo ; devient nécessaire pour les entreprises.

La diversité de la formation permet de se perfectionner en produits plurimedia ou en produits imprimés afin de répondre aux besoins du secteur.

Les options :

Option A : Studies of prepress products
Option B : Studies of print products

The studies of communication project management, is the same diploma for all the students.

To distinguish both options :

  • The classes are the same for both options except for the workshop class, (8 hours a week).
  • All the BTS exams are common to both options. Only the E6 exam «responsing a customer request and managing production» is modulated according to the chosen option.

Options choice :

Discovering both options :

In first year, the first semester takes places is a commonto all students which enables the students to discover the graphic production workflow.
4 workshops of 3 sessions are proposed to the students. 2 press products oriented for whorshop and 2 prepress oriented for whorkshop. Every whorkshop is assessed in order to guide the choice of options.

Positionning oneself on one option :

At the beginning of the second semester, the students positions themselves choose their options. During an interview with a teachers team, they defend their choice between.

Option A : Studies of prepress products
Option B : Studies of print products

The final decision is taken by the teachers according to the students’ choice and the number of places available (identical number of students in each option).